Ścieżki tematyczne:
Szkoła Podstawowa
-- klasy 0-1 --
- Czytamy i Oglądamy
-- klasy 2-3 --
- Kino przygoda
-- klasy 4-6 --
- Kino przygoda
Gimnazjum
Szkoła Ponadgimnazjalna
-- Propozycja dodatkowa --
- Kino Interdyscyplinarne - Filmy o sztuce
- Filmowy obraz świata - Francja
- Filmowy obraz świata - Niemcy
- Filmowy obraz świata - Anglia
- Akademia Filmu Polskiego
Kino lektur szkolnych
Formularze do pobrania:
Daty i godziny projekcji:
Proponowane przez nas terminy spotkań prześlemy Państwu w odpowiedzi na zainteresowanie udziałem w programie.
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań przy odpowiedniej ilości uczestników.
Cennik:
Karnet - 5 spotkań w cyklu: 40 zł
Zgłoszenia:
Lucyna Adamska
tel: 694 888 375
e-mail: lucyna@kinozklasa.edu.pl
Miejsce projekcji:
GIMNAZJUM
ścieżka: Kręci mnie Film
Niniejszy program jest skróconą wersją projektu relizowanego przez nas na potrzeby Akademii Orange. Celem programu jest skierowanie uwagi młodego widza na najważniejsze elementy składowe filmu i przybliżenie mu wiedzy o powstawaniu dzieła filmowego
Lekcja 1: SCENARIUSZ - Podstawa każdej opowieści

JESTEŚ BOGIEM | Jesteś bogiem,
rreż. Leszek Dawid, Polska 2012, 122'
Film o grupie Paktofonika, która zmieniła oblicze polskiego hip-hopu. Obraz koncentruje się na historii Magika, Rahima i Fokusa, którzy za sprawą takich utworów, jak słynny "Jestem Bogiem", stali się głosem pokolenia młodych Polaków ostatnich kilkunastu lat.
Lekcja 2: SCENOGRAFIA - Nie tylko tło

DZIEWCZYNA Z SZAFY | Dziewczyna z szafy,
reż. Bodo Kox, Polska 2012, 90'
Historia braci Jacka i Tomka oraz tytułowej dziewczyny. Każdy z nich jest na swój sposób samotny i wyalienowany. Tytułowa bohaterka sama skazuje się na odosobnienie. Tomek cierpi na zespół sawanta - specyficznej dysfunkcji mózgu, która izoluje go od otoczenia, natomiast Jacek ogranicza swój kontakt ze światem do interakcji za pośrednictwem Internetu. Film opowiada o samotności, anonimowości i alienacji, wynikających z różnych przyczyn - własnego wyboru, ale też "nadprzyrodzonej" sprawności umysłu, która rodzi niezwykłe zachowania.
Lekcja 3: ZDJĘCIA - Sztuka operatorska

OH BOY | Oh Boy,
reż. Jan Ole Gerster, Niemcy 2012, 83'
Dwudziestokilkuletni Niko to bohater, jakiego kino już niejednokrotnie portretowało: to typ flâneura, miastowego - w tym wypadku: berlińskiego - włóczęgi, którego cała aktywność w filmie ogranicza się do "uprawiania snujstwa ekranowego". Niko dwa lata temu został wyrzucony ze studiów, ale nie powiedział o tym rodzicom; przez ten czas, jak sam mówi, ciągle myślał. Efekty tego myślenia nie przełożyły się jednak na żadne konkretne działanie. Jedyne, o czym marzy bohater, to napicie się kawy.
"Oh Boy" to przepięknie sfotografowany, czarno-biały portret miasta, które wciąż szuka swojej tożsamości. Szare blokowiska, nowoczesna architektura, znaczące napisy na murach, spotykani przypadkowo znajomi i obcy ludzie tworzą mozaikowy obraz stolicy Niemiec, naznaczonej bliznami po burzliwej historii ostatniego stulecia. Reżyser czerpie inspiracje z najlepszych nowofalowych filmów, wzbogacając je sporą dawką inteligentnego humoru. Charakterystyczna dla dzieł z przełomu lat 50. i 60. XX wieku muzyka w stylu jazzowym podkreśla melancholijno-gorzki wydźwięk debiutanckiego utworu Gerstera.
Lekcja 4: REŻYSERIA - Najważniejsza rzecz w filmie

LA STRADA | La Strada,
reż. Federico Fellini, Włochy 1954, 108'
Film, który rozsławił na świecie nazwisko włoskiego reżysera. Nagrodzona Oscarem, zrealizowana skromnymi środkami historia o samotności, wyobcowaniu i potrzebie zrozumienia drugiego człowieka ujmuje szczerością i wzrusza widzów po dziś dzień.
Trochę upośledzona, niezbyt urodziwa wiejska dziewczyna zostaje sprzedana przez matkę wędrownemu siłaczowi Zampano. Choć mężczyzna źle ją traktuje i nie okazuje jej szacunku, Gelsomina wiernie towarzyszy mu w podróży i asystuje w przedstawieniach.
Status jednego z najlepszych filmów mistrza oraz najwybitniejszych dokonań w kinematografii światowej "La Strada" zawdzięcza prostemu, wcale nieodkrywczemu przesłaniu, o którym jednak tak łatwo zapomnieć w codziennym pędzie życia: że każda rzecz ma swoje przeznaczenie. "Nie wiem, jaki jest pożytek z tego kamienia, ale na pewno pełni tu jakąś rolę. Inaczej nic nie miałoby sensu", przekonuje bohaterkę linoskoczek Szalony. Te słowa oraz smutna, przejmująca melodia wygrywana przez dziewczynę na trąbce (tzw. motyw Gelsominy) zapadają w pamięć widza równie mocno, co świetne aktorskie kreacje: Giuletty Masiny - muzy i jednocześnie żony reżysera, oraz Anthony'ego Quinna w roli brutalnego Zampano. "La Strada" rozpoczęła także wieloletnią współpracę Felliniego z kompozytorem Nino Rotą, autorem muzyki do jego szesnastu filmów.
Lekcja 5: MONTAŻ - Efekt końcowy

DROGA NA DRUGĄ STRONĘ | Crulic - drumul spre dincolo,
reż. Malik Bendjelloul, Szwecja/Wielka Brytania 2012, 85'
Latem 2007 roku zostaje okradziony znany polski sędzia. Z konta w banku pobrano mu około 500 euro. O to przestępstwo zostaje oskarżony Crulic, 33-letni Rumun. Umieszczony w krakowskim areszcie, natychmiast rozpoczyna strajk głodowy. Chce się spotkać z przedstawicielem konsulatu i zmienić adwokata. Twierdzi, że w czasie, gdy popełniono przestępstwo był we Włoszech. Na początku 2008 roku ze względu na pogarszający się stan zdrowia sąd postanawia go zwolnić. Ale jest za późno. Młody człowiek umiera 16 godzin później. Pełnometrażowy animowany film dokumentalny nakręcony przy użyciu mieszanych technik animacji.