Ścieżki tematyczne:
Szkoła Podstawowa
-- klasy 0-1 --
- Czytamy i Oglądamy
-- klasy 2-3 --
- Kino przygoda
-- klasy 4-6 --
- Kino przygoda
Gimnazjum
Szkoła Ponadgimnazjalna
-- Propozycja dodatkowa --
- Kino Interdyscyplinarne - Filmy o sztuce
- Filmowy obraz świata - Francja
- Filmowy obraz świata - Niemcy
- Filmowy obraz świata - Anglia
- Akademia Filmu Polskiego
Kino lektur szkolnych
Formularze do pobrania:
Daty i godziny projekcji:
Proponowane przez nas terminy spotkań Pojawią się już wkrótce.
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań przy odpowiedniej ilości uczestników.
Cennik:
Karnet - 5 spotkania w cyklu: 40 zł
Zgłoszenia:
Lucyna Adamska
tel: 694 888 375
e-mail: lucyna@kinozklasa.edu.pl
Miejsce projekcji:
GIMNAZJUM
ścieżka: Krótka historia filmu
Film jest rozrywką. Wychodząc z takiego założenia chcemy pokazać młodym ludziom, że kino pełne jest wartościowych propozycji, pomimo ich komercyjnego potencjału. Pragniemy zarysować historię kina, zbudowaną na momentach przełomowych. Historię, która sprowokuje młodych ludzi do poszukiwania własnych ścieżek w gąszczu kina światowego.
Lekcja 1: POCZĄTKI KINA I JEGO TWÓRCY. | Klasyczny film niemy z muzyką na żywo
BRZDĄC | The Kid,
reż. Charles Chaplin, USA 1921, 60'
Film, który zapoczątkował koniec tradycyjnego slapsticu, aby złożyć podwaliny pod rozwój zupełnie nowego kina. Z jednej strony film pełen typowych dla burleski gagów, z drugiej dramatyczna historia trampa, który bierze pod opiekę porzucone dziecko. Filmem tym Chaplin rozpoczął realizację filmów pełnometrażowych i na stałe zapisał się w historii kina.
Pokaz z towarzyszeniem muzyki na żywo w wykonaniu tapera, będzie doskonałą okazją do wprowadzenia w arkany wiedzy o początkach kina.
Lekcja 2: ZŁOTA ERA KINA DŹWIĘKOWEGO. | Klasyczna komedia
PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO | Some like it hot,
reż. Billy Wilder, USA 1959, 130'
Śmietanka amerykańskich aktorów z Jackiem Lemmon'em i Marylin Monroe na czele, w przezabawnej historii, w której to dwaj muzycy przebierają się w damskie ciuszki, aby uniknąć śmierci z rąk gangsterów.
Jedna z najwybitniejszych komedii w historii kina, będzie pretekstem do krótkiego zarysu rozwoju kina dźwiękowego, pojęcia gwiazdorstwa oraz gatunków filmowych.
Lekcja 3: FRANCUSKA NOWA FALA
400 batów | Les Quatre cents coups,
reż. Francois Truffaut, Francja 1959, 93'
Francuska Nowa Fala to nurt oznaczający nową jakość artystyczną w kinie, powstały pod koniec lat 50. XX wieku. Nagrodzony Złotą Palmą za reżyserię pełnometrażowy debiut Truffauta okrzyknięto na 12. Festiwalu Filmowym w Cannes objawieniem. Dopatrzono się w nim pełnej realizacji postulatów lansowanych przez młodych krytyków, redaktorów miesięcznika "Cahiers du Cinéma" (w tym samego Truffauta), którzy przeciwstawiali się zachowawczemu, nastawionemu na wywoływanie prostych emocji, komercyjnemu "kinu papy". Krytycy w mocnych słowach opowiadali się za kinem, któremu kształt od początku do końca nadaje reżyser i który ponosi za nie całkowitą odpowiedzialność. Film ma stać się autorską wypowiedzią - czemu miało służyć odwoływanie się do osobistych doświadczeń reżysera, korzystanie z naturalnych wnętrz i plenerów, swobodne operowanie technikami paradokumentalnymi. Czterysta batów uznaje się za arcydzieło francuskiej Nowej Fali, a także za jeden z najwybitniejszych filmów o dzieciństwie w historii kina.
Lekcja 4: POWAŻNE KINO ANIMOWANE
PERSEPOLIS| Persepolis,
reż.Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi, Francja 2007, 95'
W czasach gdy filmy animowane kojarzą się wyłącznie z infantylnymi produkcjami dla najmłodszych czy "shrekopodpobnymi" tworami wabiącymi nas lekko już
zetlałym urokiem parodii znanych filmów, tym bardziej urzeka francuskie "Persepolis". Rysunkowa, niezwykle prawdziwa opowieść o dojrzewaniu w cieniu
religijnego fanatyzmu. Brzmi strasznie poważnie, ale w opowieści Marjane Satrapi nie ma jednak złości czy patosu. Jest melancholia, nostalgia,
spora dawka poczucia humoru i zbawczego dystansu. I co najważniejsze, "Persepolis" to pozycja nie tylko dla koneserów, choć pozornie może na to wyglądać.
Jarosław Leszcz, filmweb.pl
Lekcja 5: KINO WSPÓŁCZESNE
RUMBA | Rumba,
reż. Dominique Abel, Fiona Gordon, Bruno Romy, Belgia/Francja 2008, 87'
Fiona i Dom to szczęśliwe małżeństwo nauczycieli, które stanowi zgodną parę nie tylko w życiu, ale i na parkiecie. Ich wspólną pasją są tańce latynoamerykańskie. Występy w konkursach dla amatorów przynoszą im satysfakcję oraz liczne nagrody. Pewnego razu, powrót z kolejnych wygranych zawodów okaże się mniej fortunny niż ich popisowy taniec… Rumba to nietypowy komediodramat, którego twórcy z powodzeniem czerpią z najlepszych tradycji kina niemego i burleski filmowej. Niemal pozbawiona dialogów, prosta, lekko kiczowata w formie i uniwersalna w przekazie opowieść przekonuje, że atrakcyjność nie kryje się w powierzchowności, a żadne braki - fizyczne ani mentalne - nie muszą stanowić przeszkody w osiągnięciu wyznaczonego celu.






