Ścieżki tematyczne:
Szkoła Podstawowa
-- klasy 0-1 --
- Czytamy i Oglądamy
-- klasy 2-3 --
- Kino przygoda
- Z książki na ekran
-- klasy 4-6 --
- Kino oknem na świat
Gimnazjum
- Trudne tematy
- Krótka historia filmu
- Kino Interdyscyplinarne - Filmy o sztuce
- Filmowy obraz świata - Francja
- Filmowy obraz świata - Niemcy
- Filmowy obraz świata - Anglia
Szkoła Ponadgimnazjalna
- Filmowe lekcje historii
- Współczesne kino Europejskie
- Akademia Filmu Polskiego
- Adaptacje Szekspira
- Kino Interdyscyplinarne - Filmy o sztuce
- Filmowy obraz świata - Francja
- Filmowy obraz świata - Niemcy
- Filmowy obraz świata - Anglia
-- Propozycja dodatkowa --
- Akademia Planet DOC - Wojny i konflikty
Kino lektur szkolnych
Formularze do pobrania:
Daty i godziny projekcji:
Proponowane przez nas terminy spotkań znajdziecie Państwo w formularzu zgłoszeniowym.
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań przy odpowiedniej ilości uczestników.
Cennik:
Karnet - 4 spotkania w cyklu: 32 zł
Zgłoszenia:
Agnieszka Balicka
tel: 503 052 511
e-mail: akademia@kinoagrafka.pl
Miejsce projekcji:
SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
ścieżka: Akademia Filmu Polskiego
Niełatwa rzeczywistość powojennej Polski nie sprzyjała powstawaniu filmów o wysokich walorach artystycznych. Niemniej jednak spryt i determinacja twórców spowodowały, iż zanotowaliśmy w historii filmu polskiego kilka nurtów, które wydały światu prawdziwe perełki kinematografii. W kontekście najważniejszych ruchów w powojennym kinie polskim, postaramy się przybliżyć historie filmu polskiego.
Lekcja 1: POLSKA SZKOŁA FILMOWA

EROICA | Eroica,
reż. Andrzej Munk, Polska 1957, 78'
Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. W filmie tym Munk i Stawiński swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili studium psychologiczne bohaterów.
Lekcja 2: NOWA FALA W KINIE POLSKIM

RYSOPIS | Rysopis,
reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1964, 80'
Andrzej Leszczyc budzi się w swoim mieszkaniu, pozostawia w nim śpiącą Teresę i idzie na wojskową komisję poborową. Ku zdumieniu prowadzących ją wojskowych nie zamierza stosować wybiegów i odroczeń, tylko chce zostać powołany do służby zasadniczej. Debiut Skolimowskiego uznany został przez krytykę za najbardziej oryginalny głos młodego pokolenia. Reżyser w sposób nonkonformistyczny przedstawił rzeczywistość ówczesnej Polski i stan ducha jej mieszkańców, żyjących niekiedy pomiędzy przyzwoleniem na peerelowskie kłamstwo a próbami poszukiwania własnej niezależnej drogi.
Lekcja 3: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU

AKTORZY PROWINCJONALNI | Aktorzy prowincjonalni,
reż. Agnieszka Holland, Polska 1978, 103'
Krzysztof jeden z najzdolniejszych aktorów z małego prowincjonalnego teatru wraz z grupą swoich kolegów przygotowuje inscenizację "Wyzwolenia" Wyspiańskiego. Reżyserią spektaklu zajmuje się reżyser z Warszawy, który nie traktuje jednak swojego zadania zbyt poważnie i odrzuca ambitne pomysły Krzysztofa. Twórczy niepokój i potężna ambicja lokalnego artysty (życiowa rola Tadeusza Huka) nie mają okazji, by się skanalizować. Holland, Kieślowski, Falk, Kijowski, Zanussi to twórcy którzy pomimo różnic artystycznych, w owym czasie podjęli temat sprzeciwu wobec otaczającej rzeczywistości. Ich filmy opowiadały o ludziach stłamszonych przez system wymuszający konformistyczne postawy i dwuznaczną uległość. Debiutujący reżyserzy tworzyli swoje filmy z młodzieńczą drapieżnością bez strachu przed estetycznym turpizmem czy publicystycznym moralizatorstwem.
Lekcja 4: KINO WSPÓŁCZESNE

ERRATUM | Erratum,
reż. Marek Lechki, Polska 2010, 90'
Gdyby można było cofnąć czas i zacząć od nowa... Żona, syn, dobra posada - w życiu Michała wszystko jest poukładane. Pewnego dnia odwiedza swoje rodzinne miasto, żeby załatwić sprawę, o którą prosi go szef. Ma odebrać sprowadzone ze Stanów auto i od razu wracać. Sprawy przybierają jednak inny obrót... Michał musi pozostać kilka dni dłużej w miejscu, z którego kiedyś tak bardzo chciał uciec. Powracają wspomnienia, kumple z zespołu, marzenia, o których dawno zapomniał i zdarzenia z przeszłości, które zmieniły jego życie. A może są rzeczy, które można jeszcze odwrócić?