Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy (pdf)

Regulamin (pdf)

Program Akademii Filmowej Kino z Klasą 2018/2019 (pdf)

Daty i godziny projekcji:

Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.

Cennik:

Karnet - 5 spotkań w cyklu: 60-75 zł
w zalezności od liczebności grupy

Zgłoszenia:

Anna Kurda
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl

Miejsca projekcji:

Kino Agrafka


Wyświetl większą mapę

Kino KIKA


Pokaz KIKA na wiekszej mapie

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

cykl: Powtórka do matury

Nowość w programie Akademii. Autorski cykl przewidziany jako atrakcyjna forma maturalnego repetytorium. Na spotkanie składa się półgodzinny wykład na temat jednej z epok literackich oraz projekcja filmu odpowiadającego poruszanej przez prelegenta tematyce. Prezentowana ścieżka edukacyjna może być realizowana w całości (w ciągu jednego roku lub dwóch lat) albo po selekcji zgodnie z decyzją nauczyciela.

Lekcja 1: Antyk

Cesare deve morire
CEZAR MUSI UMRZEĆ | Cesare deve morire,
reż. Paolo Taviani, Vittorio Taviani, Włochy 2012, 73'

W najsłynniejszym włoskim więzieniu o zaostrzonym rygorze przygotowywana jest inscenizacja "Juliusza Cezara". W przesłuchaniu biorą udział mordercy i członkowie mafii, dla których teatralne warsztaty, traktowane z powagą i namaszczeniem, są okazją do wyrwania się z rutyny i szansa na współne przeżywanie sztuki. Dzieło Szekspira pozwala więźniom zyskać świadomość własnych czynów, a jego język - zwerbalizować przeżycia. Tragedia o rozdarciu pomiędzy lojalnością wobec przyjaciela a umiłowaniem obywatelskiej wolności z każdą sceną staje się coraz bardziej aktualna. Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale film włoskiego duetu to dzieło pozornie skromne, zrealizowane w nieefektownym formacie 4:3, w całości niemal na czarno-białej taśmie. Kamera, poza finałową sceną spektaklu, nie opuszcza murów więzienia, ukazując skazanych podczas codziennych czynności, podczas których wciąż towarzyszy im szekspirowski tekst. Braciom Taviani udało się jednak, mimo oszczędnej formy, oddać w pełni rozdarcie opisanych przez angielskiego dramaturga obrońców rzymskiej republiki, a jednocześnie - dramat więźniów, którym wielka sztuka boleśnie uświadamia ich własne położenie.

Lekcja 2: Średniowiecze

Macbeth
MAKBET
Macbeth,
reż. Justin Kurzel, Francja/USA/Wielka Brytania 2015, 113'

Klasyczny szekspirowski dramat o pragnieniu władzy, morderstwie i szaleństwie w nowej interpretacji. W roli zwycięskiego szkockiego wodza obsadzony został Michael Fassbender, aktor słynący z ról niepokojących, ale wyjątkowo charyzmatycznych bohaterów. W demoniczną postać Lady Makbet wcieliła się Marion Cotillard, wzbogacając kreację demonicznej femme fatale o ludzki pierwiastek i głębokie emocje. Para wybitnych aktorów potrafi oddać niuanse przegranego, wypalonego małżeństwa, które ostatni raz jednoczy się we wspólnej zbrodni. Średniowieczna Szkocja Justina Kurzla to po części transowy teledysk, a po części - hieratyczne malowidło, przeestetyzowane i odrealnione; wieki ciemne, gdzie barbarzyńska jeszcze kultura znajduje odpowiednik w dzikiej, surowej, ale zapierającej dech w piersiach przyrodzie. Reżyserowi udaje się oddać obrazem stan opętanego obsesją ludzkiego umysłu, a z Szekspira koturnowego uczynić Szekspira współczesnego, aktualnego tu i teraz.

Lekcja 3: Renesans

Il racconto dei racconti
PENTAMERON | Il racconto dei racconti,
reż. Matteo Garrone, Francja/Wielka Brytania/Włochy 2015, 134'

Baśnie Giambattisty Basilego, które bierze na warsztat Matreo Garrone, nie przypominają popularnych opowieści z wyrazistym morałem i wyraźną granicą między dobrem i złem. Bohaterów filmu łączy obsesja, z jaką realizują własne pragnienia. To królowa, która desperacko pragnie syna; monarcha, który oddał serce olbrzymiej pchle; król, którego uwodzą dwie siostry. W imię własnych dążeń są gotowi poświęcić życie bliskich osób, przekroczyć tabu, posunąć się do zdrady. "Pentameron" to połączenie baśniowej, surrealistycznej stylistyki z realistycznym przedstawieniem renesansu południa Europy. Widoczne w architekturze wpływy arabskie, przepych, bogate zdobnictwo i ciężar dworskich strojów. Widowiskowa wspaniałość uczt i pałacowych ceremonii to oprawa dla uniwersalnych opowieści o kulcie młodości, opresyjnej patriarchalnej kulturze czy buncie dorastającego dziecka, które szuka własnej drogi. To także sensualna feeria barw, faktur, deseni i pejzaży. Garrone udowadnia to, co przed nim wiedział już Pierre Péju, wybitny teoretyk gatunku - baśnie nie powstają, aby dzieci mogły poradzić sobie z rodzinnymi i inicjacyjnymi problemami, ale po to, aby zaspokoić nasze wspólne pragnienia cudowności, transformacji, uwodzenia poprzez obraz i symbol.

Lekcja 4: Barok

Tulip Fever
TULIPANOWA GORĄCZKA | Tulip Fever,
reż. Justin Chadwick, USA/Wielka Brytania 2017, 107'

Piękna Sophia odebrała surowe katolickie wychowanie i życie jawi jej się jako ciernista droga wypełniona obowiązkiem i praktykowaniem cnoty. Gdy zostaje wydana za mąż bez miłości za dużo starszego od siebie, zamożnego mężczyznę, jest gotowa wywdzięczyć się za opiekę i obdarzyć go potomstwem. Sytuacja komplikuje się, gdy w ich życie wkracza młody malarz, zatrudniony jako portrecista pary małżonków. Między młodymi rodzi się zakazane uczucie. Aby być razem i uniknąć pogoni zazdrosnego męża Sophii, układają szaloną intrygę. "Tulipanowa gorączka" to wyjątkowo piękny wizualnie obraz Amsterdamu z roku 1671, przywodzący na myśl arcydzieła barokowego malarstwa. Twórcy na wiele sposobów prowadzą grę z widzem - ukrywają w kadrze odniesienia do sztuki XVII-wieku, korzystają z konwencji fabularnych, charakterystycznych dla epoki, przeplatają rymujące się wątki obrazujące sytuacje różnych warstw społecznych. Film wyróżnia oscarowa obsada: Alicia Vikander, słynąca z ról pozornie kruchych, ale niezłomnych kobiet; Christoph Waltz, który wsławił się kreacjami niepokojących i ekscentrycznych czarnych charakterów oraz Judi Dench - uosobienie samoświadomej kobiecej siły. To jednocześnie sugestywny obraz jednej z najciekawszych baniek finansowych nowożytnej Europy, przewrotny moralitet i pełna zwrotów akcji opowieść łotrzykowska.

zamiennie proponujemy film:

Silence
MILCZENIE | Silence,
reż. Martin Scorsese, Japonia/Meksyk/USA/Włochy/Tajwan 2016, 161'

Dwóch młodych, gotowych na męczeństwo jezuitów wyrusza do Japonii, aby odnaleźć zaginionego duchowego mistrza i podnosić na duchu prześladowanych chrześcijan. Misja wydaje się być skazana na klęskę - brat Ferrera dużo wcześniej publicznie wyparł się wiary, a poddani terrorowi współwyznawcy zeszli do podziemia, gdzie nie odróżniają już chrześcijańskich rytuałów od magicznych praktyk. Na obcej ziemi księży zaczyna ogarniać zwątpienie. Bóg nie odpowiada na ich modlitwy. Sytuacja zmusza młodych ludzi do refleksji nad sensem męczeństwa. "Milczenie" jest najbardziej osobistym filmem amerykańskiego reżysera, na którego realizację czekał wiele lat. To intymne i monumentalne jednocześnie świadectwo zmagań ze Stwórcą, pytań bez odpowiedzi, lęku w obliczu tytułowego bożego milczenia. Scorsese w nowatorski sposób posługuje się ikonografią chrześcijańską, odświeżając wizualne klisze i wciąż oscylując pomiędzy epickim dramatem historycznym a religijnym misterium.

Lekcja 5: Oświecenie

En kongelig affaere
KOCHANEK KRÓLOWEJ | En kongelig affaere,
reż. Nikolaj Arcel, Czechy/Dania/Szwecja 2012, 137'

Brytyjska królewna Karolina Matylda zaślubia duńskiego władcę Christiana VII. Inteligentna, wrażliwa i silna kobieta szybko zdaje sobie sprawę, że życie na dworze męża będzie koszmarem. Skandynawski król, cierpiący na zaburzenia psychiczne, wulgarny i wybuchowy, boleśnie odczuwa intelektualną i moralną wyższość żony, mszcząc się na niej za doznane upokorzenia. Cały dwór widzi w królowej jedynie matkę przyszłego następcy. Wyjątkowa, umysłowa i fizyczna więź połączy osamotnioną władczynię z nadwornym lekarzem, hołdującym wartościom oświecenia. "Kochanek królowej" to połączenie efektownego kostiumowego melodramatu (w głównych rolach słynny duński aktor Mads Mikkelsen oraz laureatka Oscara Alicia Vikander) z opowieścią o intelektualnej emancypacji i walce z przesądami. Twórcy ożywiają VIII-wieczne konflikty, ukazując zwolenników encyklopedystów jako rewolucjonistów i buntowników, walczących nie tylko o filozoficzne idee, ale także o triumf nauki w służbie zwykłych ludzi.

Lekcja 6: Romantyzm

Bright Star
JAŚNIEJSZA OD GWIAZD | Bright Star,
reż. Jane Campion, Australia/Francja/Wielka Brytania 2009, 120'

Fanny Browne to piękna panna z dobrego, choć zubożałego domu, której czas wypełnia opieka nad młodszym rodzeństwem oraz krawieckie eksperymenty. Lubi taniec, piękne suknie i dobrą zabawę w dowcipnym towarzystwie. Spotkanie z ubogim poetą Johnem Keatsem będzie dla niej szansą na duchowy i umysłowy rozwój. Wielka miłość, która zrodzi się między młodymi ludźmi, ześle na ciężko chorego romantyka natchnienie, które zaowocuje szeregiem nieśmiertelnych liryków. Jane Campion, jedna z najsłynniejszych reżyserek świata, konsekwentnie utrzymuje w swoich filmach kobiecą perspektywę, dając jej wyraz nie tylko poprzez fabułę filmu, ale przez takie środki wyrazu, jak praca kamery i paleta barwna obrazu. W swym filmie ukazuje uporządkowany świat dziewczyny, spokojne piękno, które go wypełnia, intymne schronienie, w którym Fanny przeżywa swoje uczucie. Nie czyni postaci ogniskującej z niedocenionego geniusza, ale z jego narzeczonej, oddając jej głos, celebrując jej prostotę i zwyczajność, ukazując zmiany, jakie zachodzą w Fanny pod wpływem literatury. Dzięki temu bohaterka, na równi z wielkim poetą, będzie tu uosobieniem wrażliwości doby romantyzmu.

Lekcja 7: Pozytywizm

Ziemia obiecana
ZIEMIA OBIECANA | Ziemia obiecana,
reż. Andrzej Wajda, Polska 1974, 180'

Trójka przedsiębiorczych przyjaciół, Polak, Niemiec i Żyd, postanawia założyć fabrykę w Łodzi. Rej w zgranym przyjacielskim trio wodzi Karol Borowiecki, charyzmatyczny syn zubożałego ziemianina. Zostawia on za sobą rodzinny dworek i narzeczoną Ankę, nawiązując w mieście romans z piękną i rozwiązłą żoną fabrykanta, Lucy Zuckerową. Młodzieńcze ideały szybko ustępują miejsca bezwzględnej walce o pieniądze, a wzajemna lojalność wspólników staje pod znakiem zapytania. Wizjonerskie dzieło Andrzeja Wajdy do dziś zaskakuje aktualnością i nowoczesnością formy. Niepokojący, pospieszny rytm, długie jazdy kamery, ekspresja ludzkich twarzy, zmieniających się pod wpływem skrajnych emocji, intensywność kontrastowych kolorów - wszystko to posłużyło wielkiemu twórcy do uchwycenia momentu szaleństwa, które towarzyszyło gromadzeniu i utracie wielkich kapitałów. "Ziemia obiecana" to przenikliwy portret rozmaitych klas społecznych i grup narodowych, ścierania się świata ziemiańskich ideałów z nowym porządkiem, u którego podstaw leży pieniądz. Trudno traktować film Wajdy jako manifest potępiający wyzysk robotników czy finansowe oszustwa - reżyser z właściwym sobie kunsztem wznosi się ponad partykularne interesy, oddając głos każdemu z uczestników dramatu.

Lekcja 8: Modernizm

Loving Vincent
TWÓJ VINCENT | Loving Vincent,
reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska/Wielka Brytania 2017, 95'

Najwięcej o życiu i tajemniczym końcu genialnego malarza mogą opowiedzieć jego obrazy. Dowodem na to jest animacja "Twój Vincent", nakręcona jako standardowy film aktorski, a następnie przemalowana w technice olejnej. Każda 66 000 tysięcy klatek filmu to osobny obraz. W realizacji filmu wzięło udział 125 malarzy z całego świata. Niepowtarzalny styl malarstwa van Gogha - kładzione grubo farby, intensywne czyste barwy, mocne kontrasty, wyjątkowe efekty świetlne - zaanimowany daje oszałamiający efekt. Bogactwo i piękno świata przedstawionego nie przesłania jednak samej historii - prywatnego śledztwa, które podejmuje syn jednego z przyjaciół malarza, zobowiązany doręczyć adresatowi ostatni napisany przez van Gogha list. Klasyczna, znana od czasów "Obywatela Kane'a" (1941, reż. O. Welles) forma narracji filmowej - rekonstrukcja charakteru i dążeń zmarłego na podstawie opowieści bliskich mu osób - nadaje animacji cechy kryminału, generuje suspens i czyni z widza tropiciela zagadki.

Lekcja 9: Wiek XX

Saul fia
SYN SZAWŁA | Saul fia,
reż. László Nemes, Węgry 2015, 107'

Jak nakręcić coś, co dotychczas uchodziło za niemożliwe do przedstawienia? Węgierski debiutant ukazuje dwa dni z życia członka Sonderkommando w obozie koncentracyjnym, nie odwołując się do schematów gatunkowych i wizualnych klisz. Opowiada historię osoby, która, stojąc w obliczu rychłej śmierci, próbuje, na przekór wszystkiemu, ocalić to, co dla niej najważniejsze. Film o Zagładzie staje się tutaj głęboko humanistycznym przesłaniem na temat istoty człowieczeństwa, manifestującej się czasem w absurdalnym, irracjonalnym geście. "Syn Szawła" pozwala widzowi znaleźć się w samym centrum obozowego piekła, w intymnej relacji z bohaterem, a odczucie realizmu zostaje wywołane przez nowatorsko wykorzystane środki wyrazu, takie jak ciasne kadry, kamera za plecami bohatera, operowanie światłocieniem, dynamiczny ruch i bogactwo dźwięku budującego przestrzeń pozakadrową. To nowatorskie kino, które pozwala usłyszeć tych, których Holocaust miał skazać na wieczne milczenie.

zamiennie proponujemy film:

Musíme si pomáhat
MUSIMY SOBIE POMAGAĆ | Musíme si pomáhat,
reż. Jan Hřebejk, Czechy 2000, 122'

Niewielkie czeskie miasteczko, gdzie, pomimo niemieckiej okupacji, mieszkańcy starają się prowadzić normalne życie. Młode bezdzietne małżeństwo, Josef i Maria, udziela schronienia Żydowi zbiegłemu z obozu koncentracyjnego. Na nieszczęście zalecający się do pani domu kolaborant, który ku utrapieniu małżonków jest w ich domu częstym gościem, zamierza dokwaterować parze niemieckiego urzędnika. Zdesperowani gospodarze wiedzą, że tylko narodziny dziecka mogą uratować ich przed niechcianym współlokatorem. Niestety Josef jest bezpłodny. Film "Musimy sobie pomagać" charakteryzuje się wszystkimi cechami, które decydują o popularności czeskiego kina. Reżyser mierzy się z poważnym tematem bez zadęcia i patetyzmu, wręcz przeciwnie - utrzymuje swoje dzieło w tonacji tragikomicznej, a zamiast widowiskowych aktów bohaterstwa ukazuje zwykłych ludzi, starających się postępować przyzwoicie. Deheroizacja, dobrotliwe piętnowanie narodowych wad, elementy absurdalnej komedii, sympatia, którą reżyser okazuje swoim bohaterom - wszystko to decyduje o wyjątkowości filmu Hřebejka, odtrutki na wielkie historyczne freski w hollywoodzkim stylu.

Lekcja 10: Współczesne teksty kultury

Jesteś bogiem
JESTEŚ BOGIEM | Jesteś bogiem,
reż. Leszek Dawid, Polska 2012, 124'

Paktofonika to kultowy do dziś hip-hopowy zespół założony przez Magika, gwiazdy zespołu Kaliber 44, Fokusa i Rahima. W filmie Leszka Dawida grupa nagrywa w partyzanckich warunkach pierwsze utwory i stopniowo konfrontuje się z bezlitosną rzeczywistością polskiego rynku muzycznego końca lat 90'. Jednocześnie młodzi mężczyźni próbują uporać się z transformacyjnymi lękami i problemami osobistymi. Próba dopasowania się do obowiązujących w społeczeństwie wzorców dorosłości i odpowiedzialności dla lidera zespołu kończy się tragicznie. W dobie charakterystycznego dla ponowoczesnej kultury przemieszania porządków i rozmycia podziału na "kulturę wysoką" i "popularną" rap może być rozpatrywany jako znaczący tekst kultury, stanowiący nie tylko świadectwo czasów, w których powstał, ale również przykład ogromnej językowej inwencji. Film Leszka Dawida prowokuje do refleksji nad statusem rapera jako artysty oraz nad fenomenami kultury miejskiej.

Pełny program Akademii Filmowej Kino z Klasą 2017/2018