Ścieżki tematyczne:

Przedszkole

Szkoła Podstawowa

Szkoła ponadpodstawowa

Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy (pdf)

Regulamin (pdf)

Daty i godziny projekcji:

Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.

Cennik:

Bilet na jedno spotkanie: 18 zł

Karnet na pięć spotkań: 75 zł

Zgłoszenia:

Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl

Miejsca projekcji:

Kino Agrafka


Wyświetl większą mapę

Kino KIKA


Pokaz KIKA na wiekszej mapie

SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY 6 - 7

cykl: O czym myślisz? Co czujesz?

Zestaw filmów dotykających uniwersalnych problemów ludzkiej egzystencji, takich jak tęsknota za bliskością, utrata ukochanych osób, poszukiwanie własnego miejsca. Ich prowokujący do dyskusji charakter odpowiada przewodniej idei cyklu - rozmowie na trudne tematy w atmosferze zrozumienia i akceptacji.

Lekcja 1: Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?

La tortue rouge
CZERWONY ŻÓŁW | La tortue rouge
reż. Michael Dudok de Wit, Belgia/Francja/Japonia 2016, 80'

Samotny mężczyzna na bezludnej wyspie walczy o powrót do cywilizacji. Usiłuje mu w tym przeszkodzić gigantyczny czerwony żółw. Z czasem bohater uczy się żyć w harmonii z przyrodą, której wcześniej rzucił wyzwanie. Animacja belgijskiego autora to odświeżenie znanego fabularnego schematu robinsonady. Utrwalony w kulturze popularnej punkt wyjścia nie przysłania zamysłu twórców - ta wyjątkowa animacja to symboliczna, medytacyjna, pełna filozoficznego namysłu opowieść o biologicznym cyklu dojrzewania i przemijania. Słynne japońskie Studio Ghibli zrealizowało hipnotyzującą swym pięknem baśń dla dorosłych, która została nagrodzona w Cannes, nominowana do Oscara i zwyciężyła w projekcie Scope100. Staje ona w kontrze do oczekiwań współczesnego widza: akcja toczy się bez żadnego dialogu, a całość cechuje powolne tempo i minimalistyczna warstwa wizualna. Oszczędna narracja umożliwia jednak niemal nieskończoną liczbę interpretacji, dotykających samego rdzenia ludzkiej egzystencji.

Lekcja 2: Te okropne hormony

Jamais contente
MISS IMPOSSIBLE | Jamais contente
reż. Emilie Deleuze, Francja 2016, 90'

Aurora przeżywa okres dojrzewania szczególnie burzliwie. W tym samym czasie jej starsza siostra zaręcza się, a młodsza odnosi sukcesy w szkole. Przytłoczeni zmiennymi nastrojami córki i bezradni wobec jej szkolnych problemów rodzice zaczynają przebąkiwać o szkole z internatem. Zbuntowana dziewczynka nieoczekiwanie znajduje pociechę dołączając do amatorskiego męskiego zespołu rockowego. "Miss Impossible" to nagrodzona Kryształowym Niedźwiedziem na MFF w Berlinie i Europejską Nagrodą Filmową opowieść o dorastaniu, utrzymana - mimo wagi poruszanych w filmie problemów - w dowcipnym, pełnym ciepłej ironii tonie. Oprócz tytułowej bohaterki, cierpiącej z powodu poczucia nieadekwatności, zmiennych nastrojów, towarzyskich porażek i kompleksów, na uwagę zasługują jej rodzice i babcia. Film jest nie tylko czułym portretem nieznośnej nastolatki, ale również subtelną satyrą na liberalną francuską klasę średnią - punktem wyjścia do rozmów o różnicach kulturowych.

Lekcja 3: Pozwolić odejść

A Monster Calls
7 MINUT PO PÓŁNOCY | A Monster Calls
reż. J.A. Bayona, Hiszpania/USA 2016, 108'

Trzynastoletni Connor O'Malley wykazuje się odwagą i determinacją, której mógłby mu pozazdrościć niejeden dorosły. Musi poradzić sobie z chorobą nowotworową mamy, odejściem ojca, bandą szkolnych prześladowców. Na dodatek nocami zaczyna go nawiedzać tajemniczy potwór. W ramach zagadkowej psychoterapii przybysz opowiada chłopcu trzy baśnie. Bohater nie rozumie intencji surowego mentora, który w rzeczywistości chce pomóc mu w walce z głęboko skrywaną rozpaczą i poczuciem winy. "7 minut po północy" to wyjątkowe kino, pełne odwagi i szacunku dla młodego widza. Przełamuje konwencjonalne schematy filmu dla dzieci, wykracza poza utarte znaczenia baśni, stawia pod znakiem zapytania utrwalony w popkulturze obraz ciężkiej choroby. Przekracza tabu. Jednocześnie twórcy z ogromnym wyczuciem traktują tak emocje bohatera, jak i widowni, udzielając mądrej lekcji o tym, że każdy ma prawo do słabości wobec wielkiego cierpienia. To nawiązująca do poetyki "Labiryntu fauna" historia o bohaterstwie, które wcale nie jest stuprocentową odpornością na ból czy zdolnością poradzenia sobie w każdej sytuacji.

Lekcja 4: Marzenia o niezniszczalnej przyjaźni

Little Men
MALI MĘŻCZYŹNI | Little Men
reż. Ira Sachs, Grecja/USA 2016, 85'

Rodzina trzynastoletniego Jake'a dziedziczy po dziadku dom na Brooklynie. Starszy pan przez wiele lat wynajmował parter Leanor - przyjaciółce prowadzącej niewielki butik. Pomiędzy Jake'em a synem lokatorki, Tonym, szybko zawiązuje się koleżeńska więź. Niestety dwie rodziny wchodzą w konflikt na tle finansowym, ponieważ nowi właściciele domu decydują się drastycznie podnieść czynsz. Chłopcy podejmują walkę o swoją przyjaźń. "Mali mężczyźni" to opowieść o dziecięcym świecie, którego harmonia zostaje zakłócona przez małostkowość i krótkowzroczność dorosłych. Film Iry Sachsa nie ma w sobie jednak nic z moralitetu - autor z wyjątkową delikatnością ukazuje emocje chłopców i koncentruje się na ich wzajemnych relacjach, wolnych od uprzedzeń i roszczeń. Zaogniający sytuację, niezdolni do podjęcia dialogu dorośli są tu ofiarą własnej niedojrzałości.

Lekcja 5: Cudowne i pożyteczne?

Red Dog: True Blue
DZIEWCZYNA BEZ RĄK | La jeune fille sans mains
reż. Sébastien Laudenbach, Francja 2016, 76'

Ubogi młynarz sprzedaje nieznajomemu córkę za niekończącą się rzekę złota. Nie wie, że ma do czynienia z diabłem. Ponieważ szatan nie może dotknąć czystej i niewinnej dziewczyny, namawia mężczyznę, aby odciął jej ręce, ale nawet one - obmyte we łzach - są dla niego nietykalne. Pełna obrzydzenia ofiara odchodzi od zdradzieckiego ojca, aby sama troszczyć się o siebie, a później - o swoje dziecko. "Dziewczyna bez rąk" to adaptacja baśni braci Grimm o tym samym tytule. Jej tematem jest przetrwanie i kobieca siła, możliwe dzięki wykroczeniu poza narzucone płci role. Bezkompromisowa tematyka kontrastuje ze zjawiskową subtelnością obrazu - minimalistycznego i impresjonistycznego, w którym czysta atramentowa linia zastąpiona jest grubą nieregularną kreską i akwarelową plamą. Sam film stanowi nie tylko punkt wyjścia do dyskusji o kobiecej emancypacji, ale także o roli i znaczeniu baśni.