Ścieżki tematyczne:

Przedszkole

Szkoła Podstawowa

Szkoła ponadpodstawowa

Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy (pdf)

Regulamin (pdf)

Daty i godziny projekcji:

Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.

Cennik:

Bilet na jedno spotkanie: 18 zł

Karnet na pięć spotkań: 75 zł

Zgłoszenia:

Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl

Miejsca projekcji:

Kino Agrafka


Wyświetl większą mapę

Kino KIKA


Pokaz KIKA na wiekszej mapie

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

ścieżka: Współczesne kino europejskie

Naszym celem jest pokazanie młodemu człowiekowi bogactwa współczesnego kina europejskiego w całej rozpiętości. Filmy te różni prawie wszystko: forma, tematyka, sposób realizacji. Nie sposób jednak nie dostrzec, iż mianownikiem wspólnym tych filmów jest język filmowy, dzięki któremu starają się dotrzeć do współczesnego odbiorcy kultury audiowizualnej. Nie są to filmy łatwe, niemniej jednak jesteśmy pewni, iż mogą dostarczyć odbiorcy wielu istotnych spostrzeżeń na temat współczesnego świata.

Lekcja 1: Ciemna strona władzy

Leviafan
LEWIATAN | Leviafan,
reż. Andriej Zwiagincew, Rosja 2014, 130'

Kola mieszka z młodą żona Lilą i nastoletnim synem Romą w małym miasteczku nad morzem w północnej Rosji. Ma stary drewniany dom, położony nad zatoką, który odziedziczył po ojcu. Mer miasteczka Wadim Szelewiat, w którego gabinecie wisi na ścianie portret Władimira Putina, wygrał z Kolą sprawę sądową i zamierza wyrzucić go z domu. Na pomoc przybywa Dimitri - znajomy prawnik z Moskwy, który wie jak uratować majątek Koli. Rozpoczyna się walka o przetrwanie ze skorumpowaną strukturą władzy, która zaczyna być coraz bardziej agresywna.

Lekcja 2: Kryzys egzystencjalny

VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
SENS ŻYCIA ORAZ JEGO BRAK | VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan,
reż. Gábor Reisz, Węgry 2014, 96'

Áron jest tuż przed trzydziestką i właśnie rzuciła go dziewczyna. Chłopak ma poczucie, że musi zupełnie zmienić swoją egzystencję, ale brakuje mu wykrystalizowanego planu na przyszłość. Dotąd żył z dnia na dzień, bez stałej pracy, co wydawało mu się dobrym pomysłem. Na jego utrzymanie łożyli rodzice, uniezależnienie się od nich nie było dla chłopaka priorytetem. Teraz jednak ma możliwość wyjazdu za granicę, który wydaje się całkiem realny. Bez wiedzy rodziców, z pomocą ich karty kredytowej, kupuje bilet do Portugalii. Ale przed wyjazdem poznaje kogoś i to spotkanie może okazać się dla niego decydujące. Szkoda, że spotkanie tej osoby ponownie może nie być takie proste...

Lekcja 3: Kino pełne

La giovinezza
MŁODOŚĆ | La giovinezza,
reż. Paolo Sorrento, Francja/Szwajcaria/Wielka Brytania/Włochy 2015, 123'

Najnowszy film twórcy nagrodzonego Oscarem "Wielkiego piękna". Paolo Sorrentino przedstawia olśniewającą wizualnie, pełną emocji i błyskotliwego humoru opowieść o gościach luksusowego hotelu u podnóża Alp.
Wybitny kompozytor otrzymuje od angielskiej królowej nieoczekiwaną propozycję. Piękna kobieta chce się dowiedzieć, dlaczego mąż porzucił ją dla dziewczyny, od której wszystko ją różni. Słynny reżyser szuka idealnego zakończenia dla swojego najważniejszego filmu. Charyzmatyczny aktor, znany z roli w superprodukcji, chce znaleźć prawdziwe życiowe wyzwanie. Miss Universe postanawia wszystkim pokazać, dlaczego to ona jest najpiękniejszą kobietą na świecie. Wielka gwiazda zjawia się po latach, by prosto w twarz powiedzieć mężczyźnie swojego życia, co naprawdę o nim myśli. Kilka letnich dni, podczas których wyjdą na jaw najgłębsze tajemnice, a wystawione na próbę zostanie powszechne pragnienie wiecznej młodości.

Lekcja 4: Bezsens wojny

Mandariinid
MANDARYNKI | Mandariinid,
reż. Zaza Urushadze, Gruzja/Estonia 2013, 90'

Jesień - ulubiona pora roku poetów i melancholików - to też czas, w którym w jednych z sadów w Abchazji dojrzewają mandarynki. Jest rok 1992, więc ciszę przerywają odgłosy toczącej się wokół wojny. Mało kto je słyszy, bo okolica zagrożona wojenną pożogą jest już praktycznie wyludniona. Swoich domów nie opuścili tylko bezstronni Estończycy - Markus i jego sąsiad Ivo, plantatorzy mandarynek. Konflikt zbrojny w okolicy nabiera na sile. Po jednej z bitew Ivo znajduje ocalałego z potyczki, rannego Czeczena Achmeda. Nie zważając na niebezpieczeństwo, zabiera go do swojego domu. Grzebiący zmarłych Gruzinów Markus znajduje tymczasem rannego mężczyznę o imieniu Niko. Bezstronni plantatorzy mają teraz pod swoim dachem żołnierzy wrogich sobie armii.
"Mandarynki" to słodko-gorzki film o absurdzie wojny, opowieść o zwykłych ludziach, którzy próbują egzystować mimo nieustannego, pobliskiego świstu kul i wybuchów. Reżyser nie ukrywa swego antywojennego nastawienia, nie celował jednak w stworzenie filmu zaangażowanego w bieżące rozgrywki między państwami, swoistego manifestu politycznego. Ta gruzińska perełka kinematograficzna przypomina widzowi o tym, "że bardzo łatwo potrafimy wyrzec się samych siebie, dajemy się manewrować czemuś, co na dobrą sprawę nie ma większego znaczenia. Zapominamy, że wszyscy jesteśmy ludźmi. Może innego pochodzenia, z innego państwa, innej wiary, ale zawsze - ludźmi", wylicza Zaza Urushadze.

Lekcja 5: Rodzina - model ekstremalny

Force Majeure
TURYSTA | Force Majeure,
reż. Ruben Östlund, Dania/Francja/Norwegia/Szwecja 2014, 118'

Zamożne szwedzkie małżeństwo spędza z dziećmi krótki urlop we francuskich Alpach. Wyjazd był długo wyczekiwany; w końcu rodzina, której ojciec jest wiecznie zapracowany, może wspólnie spędzić kilka beztroskich dni. Nieoczekiwane wydarzenie, jakie ma miejsce podczas rodzinnego posiłku w restauracji położonej na zboczu góry, uruchamia lawinę skrywanych żali, urazów i niewypowiedzianych dotąd pretensji. Napięcie powstałe między małżonkami staje się nie do wytrzymania.
Nominowany do Oscara film Rubena Östlunda to chłodna w obrazowaniu, ale intensywna w emocjach historia o skutkach działania siły wyższej (taki jest oryginalny tytuł dzieła), której blisko do wyrafinowanej stylistycznie psychodramy. Choć pobyt w kurorcie z parą rozczarowanych sobą małżonków bywa dla widza trudny, niesie on ze sobą wiele pytań, nad którymi warto się zastanowić we własnym zaciszu.