Ścieżki tematyczne:

Przedszkole

Szkoła Podstawowa

Szkoła ponadpodstawowa

Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy (pdf)

Regulamin (pdf)

Daty i godziny projekcji:

Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.

Cennik:

Bilet na jedno spotkanie: 18 zł

Karnet na pięć spotkań: 75 zł

Zgłoszenia:

Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl

Miejsca projekcji:

Kino Agrafka


Wyświetl większą mapę

Kino KIKA


Pokaz KIKA na wiekszej mapie

SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA

ścieżka: Akademia Filmu Polskiego

Niełatwa rzeczywistość powojennej Polski nie sprzyjała powstawaniu filmów o wysokich walorach artystycznych. Niemniej jednak spryt i determinacja twórców spowodowały, iż zanotowaliśmy w historii filmu polskiego kilka nurtów, które wydały światu prawdziwe perełki kinematografii. W kontekście najważniejszych ruchów w powojennym kinie polskim, postaramy się przybliżyć historie filmu polskiego.

Lekcja 1: POLSKA SZKOŁA FILMOWA

Eroica

EROICA | Eroica,
reż. Andrzej Munk, Polska 1957, 78'

Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. W filmie tym Munk i Stawiński swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili studium psychologiczne bohaterów.

Lekcja 2: NOWA FALA W KINIE POLSKIM

Rysopis

RYSOPIS | Rysopis,
reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1964, 80'

Andrzej Leszczyc budzi się w swoim mieszkaniu, pozostawia w nim śpiącą Teresę i idzie na wojskową komisję poborową. Ku zdumieniu prowadzących ją wojskowych nie zamierza stosować wybiegów i odroczeń, tylko chce zostać powołany do służby zasadniczej. Debiut Skolimowskiego uznany został przez krytykę za najbardziej oryginalny głos młodego pokolenia. Reżyser w sposób nonkonformistyczny przedstawił rzeczywistość ówczesnej Polski i stan ducha jej mieszkańców, żyjących niekiedy pomiędzy przyzwoleniem na peerelowskie kłamstwo a próbami poszukiwania własnej niezależnej drogi.

Lekcja 3: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU

Aktorzy prowincjonalni

AKTORZY PROWINCJONALNI | Aktorzy prowincjonalni,
reż. Agnieszka Holland, Polska 1978, 103'

Krzysztof jeden z najzdolniejszych aktorów z małego prowincjonalnego teatru wraz z grupą swoich kolegów przygotowuje inscenizację "Wyzwolenia" Wyspiańskiego. Reżyserią spektaklu zajmuje się reżyser z Warszawy, który nie traktuje jednak swojego zadania zbyt poważnie i odrzuca ambitne pomysły Krzysztofa. Twórczy niepokój i potężna ambicja lokalnego artysty (życiowa rola Tadeusza Huka) nie mają okazji, by się skanalizować. Holland, Kieślowski, Falk, Kijowski, Zanussi to twórcy którzy pomimo różnic artystycznych, w owym czasie podjęli temat sprzeciwu wobec otaczającej rzeczywistości. Ich filmy opowiadały o ludziach stłamszonych przez system wymuszający konformistyczne postawy i dwuznaczną uległość. Debiutujący reżyserzy tworzyli swoje filmy z młodzieńczą drapieżnością bez strachu przed estetycznym turpizmem czy publicystycznym moralizatorstwem.

Lekcja 4: POLACY ZA GRANICĄ

Carnage

RZEŹ | Carnage,
reż. Roman Polański, Niemcy, Francja, Polska 2011, 79'

Na osiedlowym placu zabaw dochodzi do bójki dwóch jedenastolatków. Podpuchnięte wargi, połamane zęby… Rodzice „ofiary” spotykają się z rodzicami „sprawcy” w ich mieszkaniu, aby w gronie dorosłych dojść do porozumienia. Rozmowa, która początkowo ma kulturalny przebieg, stopniowo zamienia się w ostrą kłótnię, która obnaża uprzedzenia, groteskowe poglądy i ograniczenia wszystkich uczestników spotkania. Nikt z tego grona nie uniknie rzezi.

Lekcja 5: KINO WSPÓŁCZESNE

Imagine

IMAGINE | Imagine,
reż. Andrzej Jakimowski, Polska 2012, 105'

Historia Iana (Edward Hogg), charyzmatycznego instruktora niewidomych, który przybywa do prestiżowego ośrodka w Lizbonie, by uczyć młodych pacjentów trudnej sztuki orientacji w przestrzeni. Jego kontrowersyjne metody przyjmowane są przez podopiecznych początkowo z nieufnością, a potem z rosnącym entuzjazmem. Tymczasem największe zainteresowanie nauczyciela wzbudza piękna, zamknięta w sobie Ewa (Alexandra Maria Lara). Za sprawą niekonwencjonalnych wskazówek i ponadzmysłowej wrażliwości Iana, Ewa przezwycięży lęk i spróbuje samodzielnie postawić pierwsze kroki poza kliniką. Wkrótce przekona się, że w życiu każdy akt odwagi rodzi ryzyko, bez którego nie sposób poznać smaku wolności...