Ścieżki tematyczne:
Przedszkole
Szkoła Podstawowa
-- klasy 1-3 --
- Kino przygoda
-- klasy 4-6 --
- Rówieśnicy w obiektywie
-- klasy 7-8 --
- Czas dojrzewania
Szkoła ponadpodstawowa
Daty i godziny projekcji:
Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.
Cennik:
Bilet na jedno spotkanie: 18 zł
Karnet na pięć spotkań: 75 zł
Zgłoszenia:
Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl
Miejsca projekcji:
Kino Agrafka
SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA
ścieżka: Akademia Filmu Polskiego
Niełatwa rzeczywistość powojennej Polski nie sprzyjała powstawaniu filmów o wysokich walorach artystycznych. Niemniej jednak spryt i determinacja twórców spowodowały, iż zanotowaliśmy w historii filmu polskiego kilka nurtów, które wydały światu prawdziwe perełki kinematografii. W kontekście najważniejszych ruchów w powojennym kinie polskim, postaramy się przybliżyć historie filmu polskiego.
Lekcja 1: POLSKA SZKOŁA FILMOWA
EROICA | Eroica,
reż. Andrzej Munk, Polska 1957, 78'
Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. W filmie tym Munk i Stawiński swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili studium psychologiczne bohaterów.
Lekcja 2: NOWA FALA W KINIE POLSKIM
RYSOPIS | Rysopis,
reż. Jerzy Skolimowski, Polska 1964, 80'
Andrzej Leszczyc budzi się w swoim mieszkaniu, pozostawia w nim śpiącą Teresę i idzie na wojskową komisję poborową. Ku zdumieniu prowadzących ją wojskowych nie zamierza stosować wybiegów i odroczeń, tylko chce zostać powołany do służby zasadniczej. Debiut Skolimowskiego uznany został przez krytykę za najbardziej oryginalny głos młodego pokolenia. Reżyser w sposób nonkonformistyczny przedstawił rzeczywistość ówczesnej Polski i stan ducha jej mieszkańców, żyjących niekiedy pomiędzy przyzwoleniem na peerelowskie kłamstwo a próbami poszukiwania własnej niezależnej drogi.
Lekcja 3: KINO MORALNEGO NIEPOKOJU
AKTORZY PROWINCJONALNI | Aktorzy prowincjonalni,
reż. Agnieszka Holland, Polska 1978, 103'
Krzysztof jeden z najzdolniejszych aktorów z małego prowincjonalnego teatru wraz z grupą swoich kolegów przygotowuje inscenizację "Wyzwolenia" Wyspiańskiego. Reżyserią spektaklu zajmuje się reżyser z Warszawy, który nie traktuje jednak swojego zadania zbyt poważnie i odrzuca ambitne pomysły Krzysztofa. Twórczy niepokój i potężna ambicja lokalnego artysty (życiowa rola Tadeusza Huka) nie mają okazji, by się skanalizować. Holland, Kieślowski, Falk, Kijowski, Zanussi to twórcy którzy pomimo różnic artystycznych, w owym czasie podjęli temat sprzeciwu wobec otaczającej rzeczywistości. Ich filmy opowiadały o ludziach stłamszonych przez system wymuszający konformistyczne postawy i dwuznaczną uległość. Debiutujący reżyserzy tworzyli swoje filmy z młodzieńczą drapieżnością bez strachu przed estetycznym turpizmem czy publicystycznym moralizatorstwem.
Lekcja 4: POLACY ZA GRANICĄ
RZEŹ | Carnage,
reż. Roman Polański, Niemcy, Francja, Polska 2011, 79'
Na osiedlowym placu zabaw dochodzi do bójki dwóch jedenastolatków. Podpuchnięte wargi, połamane zęby… Rodzice „ofiary” spotykają się z rodzicami „sprawcy” w ich mieszkaniu, aby w gronie dorosłych dojść do porozumienia. Rozmowa, która początkowo ma kulturalny przebieg, stopniowo zamienia się w ostrą kłótnię, która obnaża uprzedzenia, groteskowe poglądy i ograniczenia wszystkich uczestników spotkania. Nikt z tego grona nie uniknie rzezi.
Lekcja 5: KINO WSPÓŁCZESNE
IMAGINE | Imagine,
reż. Andrzej Jakimowski, Polska 2012, 105'
Historia Iana (Edward Hogg), charyzmatycznego instruktora niewidomych, który przybywa do prestiżowego ośrodka w Lizbonie, by uczyć młodych pacjentów trudnej sztuki orientacji w przestrzeni. Jego kontrowersyjne metody przyjmowane są przez podopiecznych początkowo z nieufnością, a potem z rosnącym entuzjazmem. Tymczasem największe zainteresowanie nauczyciela wzbudza piękna, zamknięta w sobie Ewa (Alexandra Maria Lara). Za sprawą niekonwencjonalnych wskazówek i ponadzmysłowej wrażliwości Iana, Ewa przezwycięży lęk i spróbuje samodzielnie postawić pierwsze kroki poza kliniką. Wkrótce przekona się, że w życiu każdy akt odwagi rodzi ryzyko, bez którego nie sposób poznać smaku wolności...