Ścieżki tematyczne:

Przedszkole

Szkoła Podstawowa

Szkoła ponadpodstawowa

Do pobrania:

Formularz zgłoszeniowy (pdf)

Regulamin (pdf)

Daty i godziny projekcji:

Istnieje możliwość indywidualnego doboru terminów spotkań.

Cennik:

Bilet na jedno spotkanie: 18 zł

Karnet na pięć spotkań: 75 zł

Zgłoszenia:

Łukasz Adamowicz
tel: 694 888 375
e-mail: akademia@kinozklasa.edu.pl

Miejsca projekcji:

Kino Agrafka


Wyświetl większą mapę

Kino KIKA


Pokaz KIKA na wiekszej mapie

GIMNAZJUM

ścieżka: Kręci mnie Film

Niniejszy program jest skróconą wersją projektu relizowanego przez nas na potrzeby Akademii Orange. Celem programu jest skierowanie uwagi młodego widza na najważniejsze elementy składowe filmu i przybliżenie mu wiedzy o powstawaniu dzieła filmowego

Lekcja 1: SCENARIUSZ - Podstawa każdej opowieści

Citizen Kane
OBYWATEL KANE | Citizen Kane,
reż. Orson Welles, USA 1941, 119'

„Obywatel Kane” to arcydzieło filmowej narracji, w którym Welles zrewolucjonizował technikę opowiadania (dzięki zastosowaniu głębi ostrości to widz, a nie narrator konstruował filmowe znaczenia), doprowadził do perfekcji znane techniki realizacyjne (montaż wewnątrzkadrowy, definiowanie postaci poprzez odpowiednią perspektywę filmowania) oraz twórczo potraktował filmowy czas - jako materię, którą można dowolnie rozciągać, skracać, multiplikować, przeskakiwać swobodnie z jednej chwili do drugiej.

W pałacu Xanadu umiera umiera multimiliarder Charles Foster Kane. Jego ostatnie słowo to „różyczka”. Reporter kroniki filmowej, Jerry Thompson, dostaje zlecenie wyjaśnienia znaczenia enigmatycznej wypowiedzi. Redakcja upatruje w niej klucza do zrozumienia życia (i śmierci) największego magnata prasowego w Stanach Zjednoczonych.

Lekcja 2: SCENOGRAFIA - Nie tylko tło

Romeo + Juliet
ROMEO I JULIA | Romeo + Juliet,
reż. Baz Luhrmann, USA 1996, 120'

Australijski reżyser Baz Luhrmann nazywany jest „wilkiem bazmańskim”, zarówno ze względu na miejsce urodzenia, jak i szalony, wyjątkowy styl fimowy, charakteryzujący się szybkim montażem, pulsującym rytmem scen, bogatą, soczystą kolorystyką. Najjaskrawszy przykład tej formalnej mieszanki stanowi oryginalna adaptacja tragedii Williama Szekspira „Romeo i Julia”. Nakręcona w 1996 roku produkcja pełnymi garściami korzysta z poetyki wideoklipów nadawanych przez stację muzyczną MTV, tak popularną w ostatniej dekadzie XX wieku. Ponadczasowa sztuka w postmodernistycznym ujęciu Luhrmanna to melodramatyczny film akcji, w którym bohaterowie mówią do siebie wierszem, ale noszą ekstrawaganckie kostiumy, zamiast broni białej używają palnej, a romantyczna Werona została zamieniona na pulsujące neonami miasteczko na Florydzie Verona Beach. Walka o młodzieńcze uczucie pozostała jednak niezmieniona.

Filmowy mariaż Luhrmanna z Szekspirem to niekonwencjonalna, atrakcyjna wizualnie propozycja, która dwadzieścia lat po premierze wciąż wzbudza żywe emocje.

Lekcja 3: REŻYSERIA - Wizja całości

Pół żartem, pół serio
PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO | Some like it hot,
reż. Billy Wilder, USA 1959, 130'

"Pół żartem, pół serio" to jedna z najlepszych komedii nie tylko epoki kina klasycznego, ale w historii kina w ogóle. Śmietanka amerykańskich aktorów z Jackiem Lemmon'em, Tonym Curtisem i Marylin Monroe na czele występuje w przezabawnej historii, w której to dwaj muzycy przebierają się w damskie ciuszki, aby uniknąć śmierci z rąk gangsterów.
Umiejscowienie akcji w niespokojnych latach 20. XX wieku - okresie rozkwitu jazzu, prohibicji i działalności mafii, inteligentne dialogi, błyskotliwy humor, szybkie tempo oraz doskonale wygrany pomysł qui pro quo to niezaprzeczalne atuty filmu Billy'ego Wildera. Ta niestarzejąca się pod żadnym względem komedia będzie pretekstem do krótkiego zarysu rozwoju kina dźwiękowego, pojęcia gwiazdorstwa oraz gatunków filmowych.

Lekcja 4: ZDJĘCIA - Sztuka operatorska

Le sel de la terre
SÓL ZIEMI | Le sel de la terre,
reż. Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders, Brazylia/Francja/Włochy 2014, 110'

„Fotograf to człowiek, który pisze świat światłem i cieniem”, mówi o swoim zawodzie Brazylijczyk Sebasti?o Salgado, jeden z najbardziej cenionych i utalentowanych fotografów antropologów na świecie. Z wykształcenia ekonomista, podczas jednej z podróży służbowych do Afryki wykonał aparatem żony kilka zdjęć - i postanowił zająć się tym profesjonalnie. Od lat 70. Salgado pojawiał się ze swoim aparatem tam, gdzie człowiek przeżywał największe tragedie XX wieku. Jego czarno-białe, wzbudzające estetyczny zachwyt i wszystkie odcienie emocji fotografie to świadectwa ludzkiej biedy, cierpienia i walki o przetrwanie, a od lat 90. - także piękna i potęgi natury, nienaruszonej przez zachodnią cywilizację.

Wim Wenders, niemiecki reżyser pasjonujący się fotografią i podróżami, został zaproszony do współpracy nad filmem o Salgado przez jego syna, Juliano Ribeiro, dzięki czemu dokument zyskał dwie ciekawe perspektywy opowiadania. „Sól ziemi” to poetycko skomponowany, podwójny portret genialnego artysty i wiecznie nieobecnego ojca, w którym archiwalne zdjęcia dopełnione zostają osobistym komentarzem autora, w którym wyraża się pokora i szacunek wobec fotografowanych podmiotów.

Lekcja 5: MONTAŻ - Efekt końcowy

That Sugar Film
CAŁY TEN CUKIER | That Sugar Film,
reż. Damon Gameau, Australia 2014, 90'

„Cały ten cukier” to pełnometrażowy dokument, w którym autor przeprowadza na sobie ciekawy eksperyment. Damon Gameau przez dwa miesiące spożywał wyłącznie zdrowe produkty, chcąc pokazać, jaki wpływ na ludzki organizm wywiera ta słodka substancja. Rezultaty po sześćdziesięciu dniach zdrowego odżywiania - w menu Gameau znalazły się m.in. niskocukrowe jogurty, płatki śniadaniowe, owoce - okazują się zaskakujące, tak dla eksperymentującego, jak i widzów.

Reżyser w atrakcyjnej, dynamicznie zmontowanej formie opowiada o przetworzonym i „zdrowym” jedzeniu oraz o kulisach przemysłu cukrowniczego. „Cały ten cukier”, ze względu na duże walory poznawcze, stanowi wartościową filmową propozycję nie tylko dla zwolenników zdrowego odżywiania, ale także także dla młodzieży, która dopiero kształtuje swoje nawyki żywieniowe. Film dostarcza sporej dawki wiedzy, bawiąc przy tym i trzymając w napięciu, zaś sam Gameau z niezwykłą zręcznością wykorzystuje rozmaite techniki montażu, animacji i efekty specjalne, aby jak najbardziej wzmocnić swój przekaz.