Film jest rozrywką. Wychodząc z takiego założenia chcemy pokazać młodym ludziom,
że kino pełne jest wartościowych
propozycji, pomimo ich komercyjnego potencjału.
Pragniemy zarysować historię kina, zbudowaną na momentach przełomowych.
Historię, która sprowokuje młodych ludzi do poszukiwania własnych ścieżek w gąszczu kina światowego.
Lekcja 1: POCZĄTKI KINA I JEGO TWÓRCY. | Klasyczny film niemy z muzyką na żywo
BRZDĄC | The Kid, reż. Charles Chaplin, USA 1921, 60'
Film, który zapoczątkował koniec tradycyjnego slapsticu, aby złożyć podwaliny pod rozwój zupełnie nowego kina.
Z jednej strony film pełen typowych dla burleski gagów, z drugiej dramatyczna historia trampa, który bierze pod
opiekę porzucone dziecko. Filmem tym Chaplin rozpoczął realizację filmów pełnometrażowych i na stałe zapisał się
w historii kina.
Pokaz z towarzyszeniem muzyki na żywo w wykonaniu tapera,
będzie doskonałą okazją do wprowadzenia w arkany wiedzy o początkach kina.
Lekcja 2: ZŁOTA ERA KINA DŹWIĘKOWEGO. | Klasyczna komedia
PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO | Some like it hot, reż. Billy Wilder, USA 1959, 130'
Śmietanka amerykańskich aktorów z Jackiem Lemmon'em i Marylin Monroe na czele, w przezabawnej historii,
w której to dwaj muzycy przebierają się w damskie ciuszki, aby uniknąć śmierci z rąk gangsterów.
Jedna z najwybitniejszych komedii w historii kina, będzie pretekstem do krótkiego zarysu
rozwoju kina dźwiękowego, pojęcia gwiazdorstwa oraz gatunków filmowych.
Lekcja 3: FILM NABIERA RUMIEŃCÓW - KOLOR W KINIE. | Klasyka filmu gangsterskiego
BONNI I CLYDE | Bonni and Clyde, reż. Arthur Penn, USA 1967, 111'
Film gangsterski, który na stałe zapisał się w historii kina. Film utrzymany w konwencji romantycznej opowieści
o miłości dwojga ludzi wykluczonych. Buntownicza tonacja filmu nie tylko przełamywała hollywoodzkie standardy
gatunkowe, lecz zapowiadała zasadnicze zmiany w kinie amerykańskim. Dostrzec w nim można zapowiedź nowej
zbuntowanej Ameryki.
Film posłuży za przykład do rozważań na temat zmian w kinie na przełomie lat 60/70, które stały się symbolem
początku końca tradycyjnych gatunków filmowych.
Lekcja 4: KINO WSPÓŁCZESNE-CZAS KOMPUTERÓW | Science-fiction w wydaniu europejskim
PIĄTY ELEMENT | The Fifth Element, reż. Luc Besson, Francja 1997, 121'
Film oczarował publiczność komiksową fabułą, obfitującą w momenty humorystyczne, olśnił muzyką Erica Serry
i bogatą pod względem kolorystycznym wizją XXIII stulecia, oszołomił fajerwerkiem efektów specjalnych,
które pojawiają się aż w 223. ujęciach. "Piąty element" to utwór komercyjny, przy czym jest to komercja
w najlepszym wydaniu, jakie można sobie wyobrazić. Technika na hollywoodzkim poziomie połączyła się tutaj
z wyrafinowaną kulturą europejskiego reżysera i charakterystyczną dla sztuki francuskiej finezją.
Film stanowi świetną okazję do rozważań na temat współczesnego kina, które w ogromnej większości tworzone
za pomocą komputerów, wcale nie musi być pustą rozrywką.
Harmonogram projekcji: